יריב דרור מייסד שותף ומנכ"ל, StoreYa מערכת בינה מלאכותית לשיווק מונחה ביצועים של חנויות מקוונות משתף בפתרונות שישמרו על העסק הדיגיטלי שלכם חי, קיים ובועט
במקרים רבים בחיינו פתיחת עסק היא מן הגשמת חלום או הבאת החזון האישי לידי ביטוי. בשנה האחרונה נוכחנו לדעת עם הגעתו של נגיף הקורונה כי הבלתי הצפוי הוא הדבר הצפוי ביותר וההשפעות השליליות ניכרו בצורה דרסטית מבחינה כלכלית אפילו על עסקים ותיקים. המגיפה העולמית הצריכה התאמות ארגוניות מידיות והובילה להאצה דרמטית במעבר לעולם הדיגיטלי – בין אם מדובר על תחומי: החברה, המשפחה וכמובן על הקניות שהם חלק בלתי נפרד מחיי היומיום.
עסקים שעבדו בצורה פרונטלית בלבד חוו על בשרם הפסדים כלכליים משמעותיים בשל הסגרים וכל השינויים הפתאומיים ללא כל הודעה מוקדמת – ומנגד אלו אשר פתחו חנויות מסחר דיגיטלי או השקיעו בקיימות, המשיכו בתנועתם תוך מבט קדימה ואף הצבת יעדים מחודשים. לפי נתוני אתר Statista במהלך שנת 2020 יותר משני מיליארד אנשים רכשו סחורות או שירותים באינטרנט, ובאותה שנה עלו המכירות הקמעונאיות האלקטרוניות על 4.2 טריליון דולר ברחבי העולם. עם זאת גם המעבר לדיגיטל או שימוש בחנות הדיגיטלית בתור מנוע צמיחה לעסק הם לא מספיקים וישנו צורך בשילוב פתרונות מותאמים אישית על מנת שהדרך להצלחה תימשך. ולהלן פתרונות אפשריים לכך:
בניית קהילה משפחתית – יש צורך לייחד את המותג שלכם ולייצר אותנטיות בין אם סביב המוצרים, סיפור החברה או תחושת השייכות שתגרום לקהל היעד שלכם להבין שהם לא רק רוכשים מוצר אלא לוקחים חלק בחוויה אשר מעניקה להם ערך מוסף ומשמעות.
למשל חברה האופנה האמריקאית Patagonia אשר לפני שנים אחדות יצאה בקמפיין שבו קראה ללקוחותיה: "אל תקנו את הז'קט הזה אם אתם לא צריכים אותו". מה היה הרעיון? לייצר מסר של קהילת אנשים ששומרת על איכות הסביבה ויודעת כי חשוב לקנות רק בגדים שבאמת נחוצים להם – כיוון שמה שלא נחוץ עשוי לגרום לזיהום אוויר ואף לפגיעה סביבתית. ובמבחן התוצאה – הצרכנים נהרו בהמוניהם וראו את המותג כבעל אג'נדה חברתית אמיתית. אומנם לא כל מהלך מצידכם יהיה פורץ דרך אך בנייה הדרגתית תיצור במרוצת הזמן את האפקט הרצוי.
האם הרובוט ינצח את האדם? פרסום מונחה בינה מלאכותית (AI) הדרך העיקרית לייצר גידול בהכנסות היא באמצעות פרסום בגוגל ופייסבוק. בעבר היה נהוג להשתמש בסוכנויות פרסום אשר באופן ידני היו יוצרות קמפיינים ממומנים לחנויות מקוונות ולמספר מוצרים על פי בקשת הלקוח. כיום קיימות מערכות בינה מלאכותית, אשר יודעות בזמן אמת להתאים את החיפוש של המשתמש לדף המוצר הרלוונטי של החנות במחיר הקלקה הנמוך ביותר. מערכות מסוג זה יודעות לבצע אופטימיזציה 24/7 והן גם מתממשקות לפלטפורמות איקומרס, דבר המקנה להן יתרון מכיוון שהו יכולות להשתמש בדאטה של אותה חנות לטובת הלקוח, דאטה שגם לפייסבוק ולגוגל אין.
כל המרבה הרי זה משובח? עבודה בפלטפורמות מרובות ולא באחת. קיימת חשיבות רבה להשקעת מאמצים בפלטפורמה שבה הלקוחות הפוטנציאליים שלכם נמצאים, לכן זוהי לא כמות הפלטפורמות שמשחקת פה תפקיד אלא מידת הרלוונטיות למותג שלכם. אם המותג שלכם פונה לבנות בגילאי 12-16 אז טיקטוק ואינסטגרם לדוגמא יהיו יותר רלוונטיות מפייסבוק ופינטרסט. אם קהל היעד שלכם נוטה יותר לגילאי 30 צפונה אז הפייסבוק יהיה עבורכם מדויק יותר. וכן הלאה – ככל שתחקרו ותתחקו אחר קהל היעד שלכם ותדמיינו את עצמכם בכיסא שלו כך תקלעו למטרה.
הגיע הזמן לא לפחד מאפליקציות שיווק ודיוור אימייל מרטקיטנג – לעיתים אלו עשויות להישמע מורכבות עבור מי שעדיין לא התנסה בכך אך זו אחת מהדרכים האידיאליות לייצר הכנסות עבור העסק שלכם. ההמלצה היא להשתמש באפליקציה שמתממשקת לפלטפורמת איקומרס בה אתם משתמשים. חשוב לייצר אימייל של נטישת עגלת קניות, ומיילים שישלחו באופן שוטף להשאיר את הקהל מעודכן ולנסות להחזיר אותו לחנות עם מוצרים חדשים/סיילים/וכו'. גם כאן בדומה לבחירה בפלטפורמה צורת ההתנסחות צריכה להיות בהתאם לקהל הלקוחות שלכם – הרי פנייה לבחור/ה שנמצאים לפני הטיול הגדול לא תהיה באותו אופן שתתקיים פנייה לפנסיונרים שמתכננים את הטיול הזוגי עליו חלמו יחדיו ארבעה עשורים. הדיוק השפתי, האותנטיות והערך המוסף יהוו מתכון מנצח לכך.
שירות כבסיס לצמיחה מתמדת – באותה דרך בה אתם מתיישבים במסעדה ולא מסתכלים רק על הטעם של האוכל אלא גם על: הצורה בה התקבלתם בכניסה, ניקיון השולחנות, הלבוש של הצוות במקום כך קהל הלקוחות מתבונן בחנות המסחר הדיגיטלי שלכם – בין אם מדובר בהוספה של צ'אט/ מספר טלפון באתר, כתיבת מדריכים שעשויים לייעל למבקר את חווית הגלישה, עמידה בזמן במשלוחים וכמו כן תשומת לב לאותיות הקטנות עליהם התחייבתם – כל אלו ייצרו את ההבדל שבין ההמרה של אותו מבקר ללקוח או לאותו אחד שנטש אתכם לאחר חוויית קניית מאכזבת. אתם לא יכולים לעמוד בהתחייבות מסוימת? אל תתחייבו על כך או שתיעזרו בחברה חיצונית שתעשה עבורכם את ההבדל בין המצוי לרצוי.
למה שבעצם הכסף לא יעבוד עבורכם? בניגוד לחנות פיזית שפועלת בזמני פעילות משתנים חנות מסחר אלקטרוני פתוחה מסביב לשעון.אימוץ החדשנות וקפיצה אל תוך רכבת החנויות הדיגיטליות תוך הבנת החדשנות בעולם זה ושילוב ראייה לטווח הארוך – יהוו בסיס איתן לצמיחתם של העסקים. ניתן לראות על פי נתוני אתר Statista שבשנת 2020, המכירות בחנויות המסחר הדיגיטליות ברחבי העולם הסתכמו ב- 4.28 טריליון דולר ואלו צפויות לגדול ל -5.4 טריליון דולר בשנת 2022. ומה העתיד טומן חובו? נדמה כי הנתונים מדברים בעד עצמם אך האצבע על ההדק בהמשך קידומו של העסק היא שתשמור על חלומכם חי, קיים ובועט.
הכותב – יריב דרור מייסד שותף ומנכ"ל, StoreYa מערכת בינה מלאכותית לשיווק מונחה ביצועים של חנויות מקוונות
בתמונה יריב דרור צילום רועי קאשי