מהפכת הרכב האוטונומי הולכת ומתקרבת. חברת מובילאיי הישראלית, אשר הינה חלק מקבוצת אינטל, החלה לבצע בניו יורק נסיעות מבחן ברכב האוטונומי. נסיעות המבחן בעיר הגדולה ביותר בצפון אמריקה אשר אחד ממאפייניה המוכרים הוא סביבת הנהיגה המאתגרת והמורכבת שלה מהווה צעד משמעותי לרכב האוטונומי בדרכו לייצור מסחרי. הצלחת נסיעות המבחן בסביבה המורכבת של ניו יורק מהווה הוכחה לטכנולוגיה ולשימושיות של הרכב האוטונומי.
פרופ' אמנון שעשוע, סגן נשיא בכיר באינטל העולמית ונשיא ומנכ"ל מובילאיי מסביר כי הנהיגה באזורים עירוניים מורכבים כמו ניו יורק היא צעד משמעותי בבחינת יכולותיה של מערכת אוטונומית וקירוב התעשייה למוכנות מסחרית.
במהלך אירוע תקשורתי בנאסד"ק בניו יורק, הסביר פרופ' שעשוע כיצד הטכנולוגיה של מובילאיי מתכוננת לפריסה מסחרית. על מנת להמחיש את דבריו, שיתף פרופ' שעשוע סרטונים בהם נראים כלי הרכב האוטונומיים של מובילאיי, כאשר הם מתמודדים עם נהיגה ברחובות המאתגרים של ניו יורק במהלך היום והלילה, וכן בעת גשמים עזים.
במהלך הניסוי שנערך ברחובות התפוח הגדול, הרכב האוטונומי של מובילאיי, אשר מבוסס על מצלמה בלבד, נסע לדברי החברה בהצלחה ברחבי ניו יורק – אחת מסביבות הנהיגה המאתגרות ביותר עבור נהגים אשר מאופיינת בתנועה ערה של הולכי רגל, רוכבי אופניים, נהגים אגרסיביים, כלי רכב החונים החנייה כפולה, אזורי בנייה, רכבי חירום, מנהרו, גשרים ואתגרים נוספים עבור נסיעות מבחן לרכב האוטונומי.
בחברה מסבירים כי גישת ה True Redundancy™ של מובילאיי, "מכפילה את יכולותיה" של תת המערכת המבוססת ראייה ממוחשבת, טרם הוספת תת-מערכת נוספת, המבוססת לידאר ורדאר, לצורך יתירות.
מובילאיי קיבלה לאחרונה אישור לביצוע נסיעות מבחן לרכב אוטונומי ברחובות העמוסים של העיר ניו יורק, ולדברי החברה כיום מובילאיי היא היחידה המחזיקה באישור לבחינת נהיגה אוטונומית בעיר.
במהלך נסיעות המבחן של הרכב האוטונומי, שנערכו בשעות היום והלילה, הרכב האוטונומי של מובילאיי צבר ניסיון שמציף שבעה דפוסים בולטים:
הולכי רגל: חציית כביש שלא במקומות המיועדים לכך נפוצה בערים רבות, אך בניו יורק היא תופעה נרחבת במיוחד, ומשולבת עם מספר גבוה מאוד של הולכי רגל ברחובות העיר. על הרכב האוטונומי להניח הנחות לגבי התנהגותם של אותם הולכי רגל ולשלב הנחות אלו במדיניות הנהיגה שלו. בני אדם עושים זאת באופן אינסטינקטיבי בעוד שמכונות יש לתכנת במיוחד לשם כך.
תרבות נהיגה: כאשר הרחובות פקוקים, הנהגים הופכים חסרי סבלנות ואגרסיביים. נהגי העיר ניו יורק – במיוחד נהגי מוניות ונהגים מקצועיים אחרים – אסרטיביים הרבה יותר מאשר נהגים בערים אחרות.
צפיפות תנועה ומגוון משתמשי הדרך: על אף המספר הנמוך של בעלי רכבים בעיר ניו יורק, בהשוואה לערים גדולות אחרות בארצות הברית, הכמות והמגוון של משתמשי הדרך, גדולים במיוחד. בניו יורק יש שיעור גדול מאוד של מוניות ולימוזינות, אוטובוסים, משאיות, עגלות מזון, כרכרות רתומות לסוסים, רכבי חירום, אופניים, קורקינטים, סקייטבורדים ועוד ועוד.
חניה כפולה: על השאלה איזה רכב חונה ואיזה לא קל יותר לאדם לענות מאשר למכונה. צפיפות האוכלוסין של ניו יורק תורמת למספר גבוה של רכבי משלוח שעוצרים לפרוק סחורה. חניה כפולה נפוצה בניו יורק. כלי הרכב האוטונומיים מתקשים להתמודד עם זה. בזכות משתמשי רכב אחרים לומד הרכב כיצד לנהוג.
בנייה: מובילאיי יודעת את המידע על אתרי הבניה בניו יורק אודות למידע שנצבר במפות ה-AV שלה המתעדכנות באופן שוטף. בעוד שמתחרים מסתמכים על מכוניות המבחן שלהם לבניית מפות או מוציאים כסף רב על נסיעות ברכבי מיפוי מיוחדים, מובילאיי אוספת מידע אודות נתיבים חסומים או סגורים ממכוניות שכבר נמצאות על הכביש (מידע שאותו היא גם מעמידה באמצעות רישיון לרשות שירותים עירוניים מסוימים).
מנהרות וגשרים: האי מנהטן מחובר לאזורים שמסביבו באמצעות 15 מנהרות ו -21 גשרים, שרבים מהם כוללים נתיבים צרים, התחומים באמצעות עמודים או קונוסים – אשר מהווים מגבלה לכלי רכב אוטונומיים רבים. מול כל אותם "רהיטי רחוב", ואף מול כבישים רב-מפלסיים, טכנולוגיית מיפוי ההמונים של מובילאיי ומערכת החישה שלה, התמודדו עם אתגרים אלה בהצלחה.
רעש ויזואלי: מנהטן היא עיר מוארת מאוד, גם בשעות לילה. ה"רעש הוויזואלי" וזיהום האור מרתיעים את מערכת החישה של הרכבים האוטונומיים. אולם, עם התאמות אלגוריתמיות מועטות, לדברי החברה כלי הרכב האוטונומיים של מובילאיי התמודד איתם ביעילות.
צילום: Mobileye