מאות תלונות של עצמאיים ובעלי עסקים נשמעות בשנה האחרונה ביחס לחסימה של הנכסים הדיגיטליים שלהם ברשתות החברתיות. מדובר על חסימה של פרופילים, דפים עסקיים וחשבונות פרסום בפייסבוק ובאינסטגרם, שתיים מהרשתות החברתיות המובילות בישראל ובעולם. חלק גדול מהחסימות מתבצע ללא התראה מוקדמת, ללא הסבר ואף ללא אפשרות ערעור עבור חלק מהמשתמשים.
החסימה ברשתות החברתיות פוגעת ביכולתם של עסקים קטנים לקדם ולשווק עצמם. במקרה הרע, החסימה של הנכסים הדיגיטליים מהוות שיתוק עסקי מוחלט בעבור העסקים שפעילותם מתבססת כל כולה על פלטפורמות אלה.
מיכאל פינגרוט, מרצה במסלול שיווק באינטרנט בהאקריו ויועץ לאסטרטגיה דיגיטלית, מסביר כיצד ניתן לצמצם ככל הניתן את הסיכוי להיפגע מחסימת הנכסים הדיגיטליים ומה אפשר לעשות במקרה ונחסמנו.
מדוע פייסבוק חוסמת חשבונות של משתמשים ועסקים?
לפייסבוק ואינסטגרם, כמו לכל פלטפורמה דיגיטלית אחרת, יש תנאי שימוש מפורטים, כללי קהילה ומדיניות פרסום אשר מחייבים כל גולש שנרשם ומשתמש בשירותי החברה השונים. תנאי השימוש אלה נועדו כדי להבטיח את חווית המשתמש בפלטפורמה בעבור כלל המשתמשים ולשמור על האינטרסים העסקיים של החברות המסחריות, אשר מרוויחות כסף מפרסום.
איך נימנע ממצב של חסימה ברשתות החברתיות ?
ראשית, מומלץ לכל מי שמשתמש בפייסבוק ואינסטגרם לצרכים עסקיים לקרוא בהרחבה את כללי הקהילה ומדיניות הפרסום המלאה של החברה ולפעול לפיהם.
יש להקפיד לבצע פעילות עסקית אך ורק מכלים ייעודיים לעסקים – לרבות דפים עסקיים, חשבון ביזנס מנג'ר, חשבונות פרסום וכו'.
הפרופילים האישיים וחשבונות הפרסום צריכים להיות מאומתים מול הרשתות החברתיות – לאור ריבוי המקרים בעולם של פרופילים פיקטיביים (חלקם למטרות השפעה פוליטית, טרור ועוד), פייסבוק נוטה לחסום באופן מהיר יותר חשבונות שאינם מאומתים. פרופיל וחשבון מאומת מצביעים לרשת החברתית על כך שיש אדם ו/או ארגון אמיתי מאחורי הפעילות, דבר אשר יאפשר לכם גם להגיש ערעור במידה ונחסמתם ואתם מאמינים שהדבר בוצע בשוגג.
אימות הפרופיל יכלול בין היתר קישור של הפרופיל האישי שלכם למספר טלפון ולעתים העלאה של מסמך מזהה (תעודת זהות או דרכון). אימות של החשבון העסקי יבוצע בעזרת אימות של אתר האינטרנט של העסק והעלאה של מסמך רשמי כלשהו של העסק (מרשויות המס, רשם החברות וכו').
הפעילו בפרופילים ובחשבונות העסקיים אמצעי אבטחה כגון אימות דו שלבי – אמצעי זה מבטיח שבמקרה של ניסיון חיבור מדפדפן ומכשיר חדש לחשבון שלכם יש להזין קוד נוסף, חד-פעמי, שיתקבל באחת הדרכים שתבחרו.
הימנעו מלבצע מניפולציה על הפלטפורמה – באינטרנט מסתובבות לא מעט תוכנות המבטיחות צמיחה מהירה בכמות העוקבים, אוטומציה של תהליכים שונים ומעקפים לדברים שהפלטפורמה עצמה לא מאפשרת. כל הכלים הללו (המכונים לרוב "בוטים") אסורים בתכלית האיסור ולא משנה כמה יבטיח לכם מפתח של כלי כזה או אחר שהוא לא יחסם, זאת רק שאלה של זמן עד שפייסבוק ואינסטגרם עולות על הכלים השונים וחוסמות גם את מי שהשתמש בהם.
מה עושים אם בכל זאת נחסמתם (ומה לא לעשות)?
חשוב להבין תחילה מה אופי החסימה – האם מדובר בחסימה זמנית או קבועה והאם מדובר בחסימה כוללת או רק של כלי ספציפי בפלטפורמה (לדוגמה, רק חשבון הפרסום).
לאחר מכן, יש להבין מה הסיבה לחסימה – פעמים רבות הרשתות החברותית לא מפרטות את הסיבות לחסימה ולכן יהיה לעבור במסודר על הפעולות ולהעריך איזו מהן אינה עומדת במדיניות והביאה לחסימה.
במידה המשתמש מאמין בכנות שהחסימה בוצעה בטעות, ניתן להגיש ערעור דרך הלינק אותו מצרפת הרשת החברתית בהודעת החסימה – במצבים כאלה, הרשת החברתית אכן משחררת את החסימה לאחר בדיקה של הנסיבות.
במידה ואתם מבינים שהחסימה אינה בטעות אלא אכן בעקבות הפרה של המדיניות, אל תכתבו בערעור שאינכם מבינים מדוע נחסמתם או שלא הפרתם שום כלל.
שימו לב כי לרוב ניתן לערער רק עד 30 ימים מרגע החסימה, ולכן חשוב להגיש את הערעור מוקדם ככל הניתן.
בנוסף, למרות האינסטינקט הבסיסי לנסות ליצור פרופיל ו/או חשבון פרסום חדש, מומלץ בחום לא לבצע פעולה פזיזה כזאת מכיוון שפעמים רבות פייסבוק מזהה נסיונות אלה וחוסמת גם אותם, דבר שיפגע גם בסיכוי הערעור שלכם.
הכותב הוא מרצה במסלול שיווק באינטרנט בהאקריו ויועץ לאסטרטגיה דיגיטלית. www.HackerU.co.il
בתמונה: מיכאל פינגרוט צילום יחסי ציבור